PERLUKAH.....

                                          


PERLUKAH.........aku bagitahu dia yang aku betul-betul suka dia?PERLUKAH aku luahkan apa yang tersirat di hati ini?hanya dia yang aku mahu sampai hati ini tak mampu menahan sakit apabila perasaan aku terhadap dia tak dapat diluahkan.well,aku bukannya seorang yang pemalu sangat dengan semua orang termasuk dengan lelaki.tapi bila tiba bab hati dan perasaan,aku menjadi seorang yang pemalu sangat.mungkin aku takut ditolak kot..hehe.normal la kalau cinta tak berbalas kan?apabila aku suka seseorang itu,akan akan menjadi pendiam bila dia ada dalam kalangan aku and kengkawan dan tak berani dowh nak bertentang mata or cakap ngn dia.aku akan jadi bisu automatik and my friends will realise that coz i'm a talkative person.

PERLUKAH.....aku cakap jer kat dia yang aku memang benci dia sangat-sangat?aku memang benci dia tapi aku tak mampu nak luahkan yang aku benci dia seperti mana dia terang-terangan menunjukkan yang dia benci aku.aku kawan jer dengan semua orang.yup,aku jenis peramah.aku dengan bangganya bagitahu korang,satu sekolah kenal aku even cikgu-cikgu yang tak mengajar aku pon kenal aku.junior-junior pon ramai yang kenal aku disebabkan atas faktor keramahan aku selain aktif dalam sukan..ok,stop promote diri \ (*_*) / . aku takder reason yang munasabah sebab aper dia benci kat aku.dan sebab aku benci kat dia mudah ajer.dia seorang yang suka meninggi diri dan kalau dia dapat markah yang elok dalam exam,seminggu tak berenti bgtaw kat orang yang dia dapat A+.aku memang tak suka jenis orang macam tu dan aku percaya korang pon sama kan?


PERLUKAH.............menjadi seorang yang hipokrit semata-mata untuk menunjukkan kepada semua yang aku nie seorang yang bagus?NO.aku takkan buat macam tu sebab aku suka jadi diri aku yang sebenar.nak-nak pulak aku nie bangsa yang tak reti duk diam tiap masa.kalau orang tak suka,tell me aper yang hang tak suka.aku boleh perbaiki dan mudah mendengar teguran.tapi,biarlah teguran yang membina.janganlah tegur pakai ayat yang kasar dan menyakitkan hati.tu sah-sah aku kesah.muahaha.


PERLUKAH....rahsia diri kita diketahui orang?nama pon rahsia,mestilah tak boleh bagitaw kat orang.hehe.aku ada kawan yang lepas bercerita kat orang,dia akan cakap "weh,jangan bagitaw kat orang taw pasal nie.kalau aku dengar pasal nie kat mulut orang len,siap hang".aku pon angguk jer la sebab aku kalau orang bagitaw RAHSIA,memang aku simpan betul-betul sampai lupa rahsia tersebut.tapi,kawan aku yang duk bercerita nie yang duk p cerita kat orang len.bila dah heboh kisah dia satu kelas,aku pon heran la awat semua orang taw sedangkan dia cakap dia bagitaw aku sorang ja.aku pon tanya la kat budak kelas aku yang len,"hampa taw mana cita nie?dia cakap,"taw la dah tuan sendiri yang cerita kat kami".bila aku dengar,aku gelak keras perut kot.diri sendiri yang janji takmau buka pekung sendiri,diri sendiri jugak yang duk p habaq kat orang.macam hampeh jer dia nie =.='.huahuahua


PERLUKAH....kita perabis duit semata-mata nak dapatkan gadjet terbaru?bagi yang kaya xperla kalau dia nak beli gadjet yang latest pon sebab dia mampu.tapi yang aku nak bagitaw nie pasal yang tak mampu,yang sederhana mampu.dah tahu diri tu tak mampu,tak payahla hang nak beli.buat seksa diri ja duk ikat perut semata-mata nak dapatkan benda tu.nanti-nanti boleh beli aih.tak ke mana pon benda tu.dah kerja ada duit sendiri beli la.nie kesian mak ayah nak beli sedangkan mak ayah tak mampu nak sediakan.bila tak dapat,menangis depan orang ramai kat shopping complex sampai terguling-guling.malu la orang tengok cek oi.jagalah maruah ibubapa kat tempat terbuka macam tu.dah tak dapat tu sudahlah.redha ja dengan kemapuan diri sendiri dan keluarga.


PERLUKAH....minta maaf ke atas kesalahan yang tidak kita lakukan?aku rasa tak perlu sebab aper ke bangang nak p perbodohkan diri sendiri minta maaf atas sebab yang kita tak buat.dia yang buat silap dan salah,dia la yang patut minta maaf.awat kita pulak yang kena.nie bukan pasal ego or wut.nie soal maruah dan harga diri.kalau kita senang sangat minta maaf,nanti orang senang nak pijak kepala kita.nak minta maaf pon,tengoklah keadaan sama.kalau dia yang cari pasal or kita ker yang mulakan dulu,masing-masing perlulah sedar kesalahan sendirikan?dah besar dah nak tegur pon.lagipon,nobody perfects kan?

                                                 dan.......................

PERLUKAH.......rasa syok pabila orang memuji kita?tak salah nak rasa syok.aku pon best aper bila orang duk puji kita.bukan senang orang nak puji nie.hehehe.ader sesetengah orang mengambil pujian itu hanya kata manis untuk menjaga hatinya.ada yang mengambil pujian itu untuk membongkokkan diri dan ada yang mengambil pujian itu sebagai batu loncatan untuk dia lebih berjaya dan berasa yakin berhadapan dengan orang ramai.masing-masing perlu mengambil setiap pujian itu sebagai satu rasa yang dia dihargai oleh orang sekeliling dia.ada dowh orang yang tak pernah dipuji.so,yang selalu orang duk puji nieh,jangan duk riak sangat noh?tak ke mana pon pujian tu kalau hang tak ambil dia dari sudut yang positif.


hanya nie jer yang mampu dirapukan.apabila duk rumah sorang-sorang,tak dak benda nak buat,macam nielah hasil duduk seorang.muahahaha :D
                                     
                                     " Remember,
                          listen as your day unfolds
                                    challenge what the future holds
            
              try and keep your head up to the sky"
                                                     
 

4 comments:

Hanif Idrus Blog said...

Ada kala kit aperlu..adakala tak perlu..
sendiri kena judge..

aalia :) said...

yup.sometime kata orang tu betul ^^

fadh leyanie said...

yang positif tu memang di perlukan dalam kehidupan..lagi2 keperluan meluahkan isi hati..:)

aalia :) said...

tapi,kalau xder keberanian pon xboleh jugak kaN?