Cara-cara Mengunakan Hak Orang Lain

wowoot,hai there :)


dah lama aku tak menghupdate blog aku.kalau update pon,entry pasal segmen2 yang aku join je..huhu.ini sangat tidak best bro.entry kali nie aku nak tulis pasal cara-cara meminjam hak atau barang kepunyaan orang lain.


cuma motif dia di sini,KENAPA AKU BUAT ENTRY INI??KENAPA?ya,kenapa aku buat entry pasal ini ialah kerana aku tengah bengang dengan dia bla bla bla...bengang tahap petala kelapan yang hanya boleh disejukkan selepas mengambil air wudhuk.normal la kan if kita pinjam barang orang or orang pinjam barang kita tapi kalau dah nama pon meminjam,SILALAH ingat yang barang kau guna tu hak milik orang lain atau kalau nak paham dengan lebih mendalam hak milik orang lain ini bermaksud bukan kepunyaan yang di beli oleh tuan itu sendiri kecuali jika dapat barang itu sebagai hadiah.


just nak bagitahu yang aku ini bangsa yang suka membaca dan bahan bacaan aku itu merangkumi pelbagai aspek seperti eceh,serius nak mampus punya gaya bahasa politik,fesyen,isu semasa,dunia,pelajaran,novel dan etc..okay,berbalik ke topik asal,mood ghairah membaca aku lebih terarah kepada pembacaan novel.kiranya novel itu berada dalam carta teratas pilihan otak kalau kaki melangkah masuk popular,MPH dan kinokuniya.apa yang aku ingin tekankan di sini adalah semua bahan bacaan milik aku akan dijaga dengan elok,berbalut dan rapi tersusun tanpa ada sebarang kesan lipatan mahupon kerenyok di mana-mana helaian.aku sayang sangat nak bagi orang pinjam novel-novel aku nie.nak-nak kalau aku beli dengan harga yamg mahal.tapi kalau kawan-kawan,sepupu-sepupu yang minta pinjam takkan aku tak kasi kot?hmmm nie yang selalu buat aku dalam dilema nie.bila tak kasi pinjam dikatanya kita kedekut la,berkira la ngn kawan/adik beradik la.bukan kedekut,bukan berkira.pahamlah konteks sayang ini.aku tak bagi sebab aku risau kalau ada tangan lain yang menyentuh buku-buku aku ini ia akan rosak.percayalah!!aku tidak kedekut.kalau korang minta benda makan,dengan rela hati aku bagi but kalau yang nie,memang aku perlu berfikir dua tiga kali nak bagi ke dak.perasaan bila novel yang kita tatang ibarat letak buku di atas kepala sambil jalan ala-ala model itu sangat menyakitkan hati bila dia jatuh kat atas lantai tanpa tangan tak sempat menyambut..maksud dia bila novel yang kita jaga dengan penuh kasih sayang,orang lain ambik pinjam dan dia telah merosakkannya dengan keadaan yang penuh tragis..ooh,sadis sungguh ayat ku ini Tsk Tsk.ini bukan rekaan tetapi kenyataan yang korang pelu mengambil iktibar dari sikap aku yang takut kawan dan sepupu bakal menganggap korang kedekut kalau tak bagi pinjam.sangat kecewa sambil guling2 atas lantai dengan harapan novel tersebut akan kembali pada keadaan asal.bukan satu mahupon dua tetapi lima sekali novel aku rosak dek tangan orang.yang lagi dua hilang tanpa jejak sebab orang yang pinjam tu bagi hilang :( dan selepas itu,aku berjanji kepada diri sendiri tidak akan memberi pinjam buku-buku aku kepada orang lain.lantaklah lepas nie nak kata aku kedekut ke berlagak ke apa ke aku dah tak kesah.janji hati dan perasaan aku tak sakit..hati aku tak perlu tunggu untuk putus cinta pon untuk sakit..hewhew :D.aku harap,korang tak berperangai cenggini la kalau dah pinjam barang orang tu.orang pon segan nak bagi pinjam lepas nie.takut kejadian yang sama berulang lagi..kalau rasa tak reti nak jaga elok-elok barang orang tu,jangan gatai nak minta pinjam..sungguhpon aku cakap.

contoh novel aku yang masih dalam good condition walaupon dah berzaman dalam koleksi aku tetapi contoh gambar di atas adalah novel keluaran terbaru hasil carian dekat pak cik google 

damn!!beginilah hasil novel aku setelah aku bagi orang pinjam..see,reason takmau bagi tu memang tepat tapi,ingatkan dia nak jaga elok tu pasal la aku bagi


satu lagi,aku tak baca buku aku dalam keadaan begini kerana keadaan ini akan menyebabkan buku cepat rosak dan helaian dia mudah terkeluar..

untuk menyimpulkan cara-cara meminjam barang orang ialah dengan menjaga barang tersebut dengan penuh kasih sayang tanpa merosakkan dia.ingatlah,kalau kita nak orang jaga barang kita dengan elok,kita pon seharusnya melakukan perkara yang sama terhadap harta orang lain.seperti mana keadaan barang tersebut korang ambil,begitu jugaklah korang perlu kembalikan kepada tuan dia.jangan jadi seperti orang di atas.aku dah bagi pinjam elok2,dia p bagi rosak teruk2.nasiblah aku nie tak berapa nak pandai tunjuk muka sedih ngn marah kat depan orang,kalu dak harus dia makan penyepak aku.huahuahua..ganas cek!!aku just membebel sambil cakap "pasnie memang aku tak bagi hang pinjam dak.serius pon.jangan nak merayu bagai or wut.aku memang takkan bagi dah.hang memang takleh pinjam barang orang " tu jer aku cakap.


p/s : ada orang yang lagi kejam dari aku.tak caye?ikut suka hang la (~.~)

5 comments:

myravea said...

Dear, nak tempah header?? PM myra dkt inbox fb yek :)

Engku Muzahadin said...

Sama la...Sorry to say, mmg tak bg pinjam buku yg disayangi termasuklah koleksi novel semua tu. Nak pinjam duit ke, nak mtk belanja mkn ke boleh difikirkan tp nak bg pinjam buku dan benda2 yg boleh rosak ni dah serik...

aalia shahira said...

ha tu la.pasni mmg tak bagi pinjam dah.dah serik.huhu

QasehCinta said...

btol2.....QC pun x bg org pnjam dah sbb ada skali 2 trus hilangkan novel QC n x ganti pun...wat muka x bersalah jew.....

aalia shahira said...

sama la kita.dia tak ganti pon.cakap nak ganti tp sampai sekarang tak ganti pon..hmm :(